Sunday 29 June 2014

Shopping raya

hamboi..puasa baru sehari, sibuk nak shopping raya!
haha..!

takde la wei.
aku tak pi shopping pon..
takde maknanya laki aku nak keluar shopping pada hujung minggu di bulan puasa nih

kalau nak beli barang mesti ber objektif gila
maknanya sebelum pergi, plan siap-siap apa barang nak dibeli, plan siap-siap nak solat kat mana,
kena plan jugak kalau tempat yang nak pergi tu ramai orang, apa plan B, kat mana boleh cari lagi benda yang sama,
kena sangat berfikiran terbuka, sentiasa okay kalau terpaksa ikut plan B,
kena pilih time, kena elakkan jalan jam,
bila dah sampai tempat yang dituju, husband akan assess parking dulu
kalau dia tengok parking slot senang dapat, ok stage 1 lepas
lepas tu cari troli kalau untuk groceries shopping. kalau masih banyak kat tempat nya, ok lepas stage 2
lepas tu masa beratur kat lif or nak naik escalator, kalau sekejap je dah sampai floor tu, ok lepas stage 3
lepas tu bila sampai kat floor yang kita dah tau apa nak beli barang tu, kalau ramai orang sampai nak tolak stroller pun tersekat-sekat, memang la ada potensi kena proceed plan B.
kalau lepas, ok kita proceed shopping..
ok, masa tengah pilih-pilih barang tu dia akan assess cashier counter tu banyak tutup ke buka dan ramai tak beratur untuk bayar.

kata la ada dalam mana-mana stage tu, kantoi ramai orang, ok dia akan slowly pujuk aku untuk blah and proceed plan B..
dengan kata lain dia akan psycho aku kata
"cuba tengok tu yang ramai orang....nanti ayg yang penat beratur...ayang juga kena pilihkan barang semua..abang tak pandai. kesian ayang...ayang kan puasa...nanti balik ayang yang nak masak. kesian isteri abg nih.." dan wajib muka dia secomel sin chan..
haha!
so melt la hati aku yg seciput nih..hehe
so letak barang, tolak stroller, bayar parking, blah
proceed plan B.

.................................

redha kan?
haha..tu lah laki aku..
other than that aku kena la cari masa untuk keluar masa weekdays

masa ni aku boleh ikut apa aku nak..
sebab laki aku ni kalau jalan tak jem, dia tak kena mengharung orang ramai sesak,
solat dia terjaga maksudnya dia dapat pergi jemaah kat surau or masjid on time, aku biasanya boleh dapat apa aku nak...hehe

dia tak fix mesti solat at certain masjid or surau, dia always flexible, asal jemaah. anywhere will do..
so tak la azab aku memikir mana nak pastikan reach on time kat masjid sume bagai kannnnn..

dan laki aku ni jenis kalau nak pegi shopping dia tak kisah stay dalam kereta dua jam,
sebab dia boleh study dalam kereta..
kan sekarang senang semua boleh pakai apps kat smartphone..
alhamdulillah berguna kemajuan IT nih..;))
jadi aku prefer pergi tempat-tempat macam seksyen 7 shah alam tu
aku turun sorang tinggalkan dia dengan anak-anak dalam kereta.
dan aku leisurely keluar masuk bertawaf kat semua butik yang ada kat situ..hehe

tapi ko jangan la cuba-cuba ajak dia mengharung orang ramai kat mana-mana expo masa bulan puasa nih..
mau tarik muncung hehe
yelah sebab yang nak kena jaga anak kan dia
yang kena angkut barang kan dia
yang kena tolak stroller pun dia
harus tak harus muka muncung ye tak..ekeke

alhamdulillah 8 tahun kahwin ni aku masak sangat dah dengan laki aku nye pe'el..
syukur dpat husband yang understanding.

bagus nye attitude macam ni aku takde berbelanja lebih
sebab walaupun dia tak kisah tunggu lama dalam kereta, tapi sampai ke hati ko nak biar laki ko tunggu lelama kan..

jadi caranya tetap sama


  • get yourself organized
    • dalam kepala dah tau apa nak beli
    • pastikan anak dah makan kenyang supaya tak meragam masa travel dan delay the shopping time
  • plan 
    • plan mana nak pergi
    • plan pukul berapa nak keluar and balik - ko kan puasa, kena balik masak kannnn
    • plan nak ikut jalan mana, avoid traffic jam, ikut shortcut, jalan dalam guna waze or any GPS to estimate traffic jam
    • plan nak park kat mana
    • plan nk solat kat mana
  • buy what you has planned
    • dah plan nak beli baju anak, ko jangan pi pilih baju ko lak sebab nanti ko akan jejas masa sebab ko mesti nak pi fitting room kan? kan ramai orang confirm kena beratur panjang. sekali terpendek, terketat, kan kena keluar amik saiz lain pastu beratur lagi..
    • so, be objective
  • always has plan B
    • contoh ko nak pi beli baju ko kat shah alam hari ni, beli baju anak kat aeon esok. on the way to federal jam teruk, ko tukar la plan beli baju anak kat aeon dulu hari ni, or proceed nak pi shopping barang make-up kat alamanda sebab hala ke selatan tak jam..
    • contohnya la..
  • be flexible
    • kalau dah jam kaw kaw, pusing san sini still jam dan laki ko suggest balik je, esok try keluar, ko jangan la tarik muka.
    • ala shopping je kot, tak habis shopping complex dalam dunia nih..ekeke
ok ,ta ta.





No comments:

Post a Comment