Thursday 12 June 2014

Tips masuk rumah baru:#4 . Tint tingkap dan Grill

ok entry ni dah terperap maha lama..
haha gedik kan guna perkataan maha..
recently aku busy ya amat dengan kerja so memang lama la tak menjengah blog ni..
blogwalking lagi la..

semput bebenau rasa penat baru-baru ni..

ok, berbalik pada tajuk,
tint tingkap di zaman malaysia nan panas ni sangatlah perlu.
jadi kalau tak cukup budget nak buat awning semua, maka insyaALLAH tint ni boleh buat rumah lebih redup dan sejuk.

aku dengan husband memang dah lama plan once ada rumah sendiri, tint ni memang wajib ada
sebab kalau tint dah ada, awning tu boleh slowly kita buat..

so, untuk tint ni ko mesti pasang dulu sebelum pasang grill.
sebab rata-rata orang pasang grill dalam rumah, sebab tingkap jenis kuak kan..
kalau jenis slide tu, gelongsor tepi tak pe lah ko nak buat kemudian..

so, tint ni antara benda terawal aku pasang..

aku tempah ni dari satu company yang kitorang jumpa masa home deco expo kat shah alam tahun 2012

aku tak ingat berapa harga sekaki tapi untuk satu rumah dalam 2k jugak lah
ye..peluh dahi weh masa nak bayar,
tingkap rumah ni PKNS buat besau-besau, tinggi-tinggi!

so duit memang kena spend lebih sikit kat tint, grill dan langsir..*lap peluh*

tint ni biasanya ada beberapa jenis.
pertama mengikut warna la..

ada warna kebiru-biruan, hijau, silver, hitam gelap pun ada..

kedua mengikut ketelapan cahaya..
samada telap memang total blackout, separuh telap or tak telap,

ketiga mengikut kepanasan..
ada yang chaaya telap tapi tak panas langsung, panas sikit or panas macam ko tak pakai tint..

dan, of course lagi telap, lagi sejuk, lagi mahal la..

dan dia kira ikut kaki persegi...

so aku pilih warna silver belah luar dan dalam warna gelap..

so bila siang dari luar ko memang takkan nampak dalam langsung, sebab dia macam cermin.
ko cuma nampak muka ko jer..

dari dalam memang redup dan sejuk..

kalau malam kalau ko on lampu, daru luar separa telap,
dari dalam pun separa telap..


proses pemasangan dia sekejap je.
yang lambat ialah dari masa ko tempah dan tunggu barang sampai..
so bila barang dah ada, dia call, datang dan pasang.
dalam sejam terus redup dan sejuk umah...

walaupun rumah aku tingkap jenis slide tapi tingkap dapur jenis kuak ke luar so, aku still pasang tint baru pasang grill..


grill aku order dari local people je kat kuala selangor but it was a bad experience!!!!!!!!!
this guy aku call, datang on the spot, so memula tu the impression was good la..

lepas aku bagitau design apa aku nak, dia bagi time siap 2 minggu.
aku tak push pun suruh buat cepat, dia sendiri janji 2 minggu siap..

so husband terus bagi deposit 30%

lepas bayar tu kitorang pun concentrate on other thing-- wiring, painting etc..

cukup 2 minggu , aku call.
dia kata esok pasang sebab cat belum cukup kering...

esok call tu dia tak angkat..
petang baru dia call, kata nak datang pasang.
bila datang, masya ALLAH yang siap separuh dari tingkap je.
pintu tak siap lagi..

masa aku tengah check grill tingkap yang dia pasang, dia boleh blah gitu je
aku ingat dia pi amik grill lagi separuh, rupanya tak, yang lain semua belum siap...

so aku check la, grill yang dia pasang, gila sunguh tak kemas, dengan kesan pateri buruk gila, songket hujung, tak seal betul-betul...

aku yang jenis kurang sabar ni menggelegak terus call dia.
dia kata " belum siap kaka, nanti lepas sumua siap, kita kasi butuk sumua, kaka jangan risau"

ok, aku sabar lagi,
lepas seminggu seperti yang dijanjikan , grill untuk sliding door masih tak siap
aku dah tak kose nak ngamuk.
husband kata ' let him finish the job and we will fix the think later. we need to move in ASAP"

ggrrrrr...
dipendekkan cerita, dekat 3 minggu baru grill siap pasang, tapi memang tak senonoh la,
tak sampai setahun dah start berkarat dah cat nya..

hangen.,hengen..

pengajaran nya, ko survey la betul2 untuk grill..kalau nak cepat sume jadik ler macam aku ni.

stress.


3 comments:

  1. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  2. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  3. saya ada buat pemasangan tinted disekitar kL/ selangor. harga serendah rm2/ sq feet. free quotation, no minimum order. kalau nk pasang sendiri/ DIY pun boleh. kalau jauh saya boleh pos. please like fb page kami project tint malaysia/ call 019-6406282

    ReplyDelete