Monday 27 August 2012

Susahnya tak ada orang gaji!!

Huhu.. Stress!!!
Sejak maid aku cabut, aku duduk dengan mertua aku. Sebab rumah baru masih tengah tunggu kunci. Rumah kuarters tu kalau takde maid memang la aku malas nak duduk situ. Sebab? Rumah tu ada kelawar. Masa ko tengah nyaman tengok tv tetiba makhluk ni terbang tah datang dari mana.. Stress wei. Takut dia gigit anak aku. Lepas tu habuk nya subhanallah banyak gila..

Tiap- tiap hari kena sapu sebab habuk kayu dari siling tu jatuh macam seminggu punya banyak. Maka aku pun pindah duduk rumah mak mertua aku. Sebahagian barang aku dah pack.

Barang yang guna hari-hari tu aku dah angkut. Yang lain-lain tu tinggal sikit lagi.

Aku bersyukur gila mak mertua aku sangat supportive. Dia tolong tengok2 kan anak aku bila aku mandi or makan. Bila aku pergi kerja, mak mertua aku jaga kakak. Adik hantar rumah pengasuh.

Pagi aku bersiap gi kerja. Blk petang ambil adik kat rumah pengasuh. Balik letak adik dalam walker, say hi and kiss kakak then solat. Lepas tu basuh kain, sidai kain, angkat kain yang dah dibasuh.

Lepas tu adik pula jerit2 minta susu. Selalunya mak mertua aku la tolong time ni. Kot-kot aku nak masak(kalau rajin la, biasa husband aku kalau tengok muka aku penat, dia akan keluar order veto dia- makan luar. Yeay!!).. Haha.

Lepas tu mandikan kakak. Biasanya mandi dengan aku la. Lepas tu dinner. Lepas tu basuh pinggan, kemas dapur. Selalunya husband aku tolong. Then solat maghrib.

Lepas maghrib mengulit adik sampai tidur. Lepas tu lipat kain, gosok baju. Kena basuh botol semua, sterilize, kemas bilik, vakum apa yang patut.Sambil tu aku pula jerit2 sebab kakak kacau aku. Huhu..

Lepas isya boom.. Terus tidur. Penat. Esok mula cycle sama.

Penat wei...

Kalau weekend nak keluar lagi la penat. Nak siap barang anak lagi-baju,diapers,susu etc. Lepas tu dalam kereta adik biasanya lasak, nak berdiri la. Dia takkan duduk dalam car seat melainkan dia dah nyenyak tidur.

Lepas sampai destinasi, kakak duduk dalam stroller. Adik pula duduk dalam kangaroo style carrier. Nak makan nanti satu hal, kena cari tempat makan yang luas, untuk letak stroller, yang tak panas kalau tak adik meragam dengan kitorang sekali temper nanti.

Masa makan tu sorang pegang adik sorang entertain kakak. Nak makan la nak minum la nak sudu la. Haih pening.

Lepas tu bila dah sampai rumah dulu orang gaji ambik barang dan dia settlekan diapers kotor, baju kotor, refill susu dalam dispenser, basuh botol, refill thermos, mandikan anak. Jadi aku dapat la mandi dengan aman. Sekarang? Huhu aku buat sendiri semua. Penat wei..

Dah la aku ni jenis tak tahan tengok anak aku comot. Dulu senang.'bik, mandikan kakak!' . Sekarang? Aku kena bawa gi bilik air, mandikan, pakaikan baju. Adik pula dah menjerit2 nak susu la, nak minta dukung la. Haih. Husband aku pun tak boleh tolong sebab dua-dua nak kat aku.. Huhu

Bila siang sorang tidur, sorang jerit dah dua- dua bangun. Apa lagi pening la kepala aku dengan husband.

Husband aku lagi kesian. Dia jenis ringan tulang tolong aku tapi masalahnya dia nak exam and tengah study. Takkan nak panggil dia assist aku je memanjang kan.. Haih.. Ngeluh lagi..

Lepas tu aku pun discuss dengan husband. Bincang punya bincang kitorang decide nak ambik balik maid lama

Yes.. Maid lama. Haha.. Aku pun contact ejen lama tu dia kata kak yah- maid lama dah bersedia nak datang malaysia balik. Aku pun ngam ho je la. Sekarang tunggu dia samapi dari acheh. Duit passport dgn tiket dah di'western union' kan.

Oh kak yah, cepat lah datang. Aku tak larat da nih! Hik hik!

No comments:

Post a Comment