Sunday 22 September 2013

Makan hak orang ni memang sedap

wah..wah.. tajuk tak boleh blah.
ye, memang entry kali ni khas untuk insan-insn di luar sana yang sape makan cili dia patut terasa pedas

makan hak orang ni,
sama maksud dengan mencuri
sama dengan menganiaya orang
sama dengan ambil barang, duit, masa, laluan, kepentingan, kemudahan dan tempat orang

contoh?

1. ko dah queue panjang masa nak timbang sayur kat tesco, tiba- tiba datang makcik ni buat muka tak-bersalah-eh-kena-beratur-ke terus berdiri tepi ko dan longgok semua sayur dia kat kaunter. banyak pulak tu

2. ko dah beratur kat cashier counter dekat 10minit, belakang uncle yang tengah keluarkan bertin-tin susu pekat untuk di scan dan tengah keluar duit nak bayar, datang satu lelaki ni bawak roti dan susu anak satu peket terus potong queue, bila ko tolak troli ko kedepan, dia kedepan lagi dan terus masuk dalam queue lepas tu letak atas conveyor belt dan keluar duit siap-siap untuk bayar.

3. trafik light nak masuk kawasan perumahan ko memang bikin jem tiap kali ko balik kerja. ko dah set duduk lane kanan awal-awal lagi untuk masuk ke simpang rumah ko. lampu dah 2 kali hijau, kereta ko masih tak lepas sebab dua biji kereta kat depan slow habis sebab asyik check handphone, tiba-tiba datang satu kereta belah kiri dan dengan muka peduli-apa-aku-lampu-ni-lambat terus bagi signal dan masuk dalam lane, depan ko. rasa cam nak bunyikan hon non stop kan sampai lampu hijau?

4. ko stuck kat tol. ko nak guna touch n go tapi few cars kat depan somehow decided untuk lupa reload touch n go card, so asyik la reverse keluar ke tol booth yang lain, tiba-tiba datang kereta sengal ni potong kat belah kiri, tanpa signal dan muka macam kereta-aku-buruk-ko-nak-kena-langgar-ko-punya-pasal. serius rasa nak turun pecahkan cermin kereta dia kan?

5. ko kerja yang mana ko memang punch in dan out perlu punctual sebab setiap saat dan minit itu adalah duit. ko dah penat kerja dan nak balik. nak jumpa anak bini, nak jumpa laki, nak jumpa anak, nak jumpa boyfriend, nak pergi bank, nak balik kampung, nak balik punctual nak elakkan jam etc, member ko datang lewat. lewat yang 5-10minit ok la boleh faham, tapi kalau samapi 30minit ke satu jam macam mana pulak? atau kalau sesekali lewat sebab kereta break-down ke, accident, anak sakit ke or any emergency la. tapi kalau hari-hari macam mana pulak????

6. ko dah mohon tempat kat kolej or unversiti. ko mohon mengikut kelayakan. dan bidang yang ko mohon ni memang ko dah lama idam-idamkan tapi tiba-tiba ko tak diterima masuk. member ko yang SPM SAP pulak dapat masuk. mudah je. tak payah reseat paper july, tak payah merayu, tak payah call sana sini tapi senang je dapat masuk.rupanya dapat masuk sebab ada kabel. pe ko rasa?

7. ko nak gi shopping. tapi bila sampai parking, car park semua penuh. ko pun park kat tepi, tunggu la dalam 10minit..takde kosong, round lagi, tunggu lagi 10 minit, tiba2 ada kereta nak keluar parking. ko pon masuk gear, bagi signal and tinggal nak tekan minyak je nak masuk parking, datang satu kereta mewah yang budget aku-ada-duit-sebab-bapak-aku-kaya terus masuk parking tu. kalo ikut nafsu nak je calarkan BMW and pancitkan tayar kereta dia kan?

8. ko tertidur lepas subuh. terbangun dah 8am. ko bingkas bersiap nak pergi beli sarapan sebab ko tau hujung minggu ni, kedai nasi lenak favourite ko tu ramai orang. bila ko sampai, ko sabar tunggu samapi semua orang yang datang dulu dah order, tapi bila ko nak buka mulut je, makcik mana tah datang dari tepi terus order 'dik, bagi nasi lemak 7.semua sambal ayam' sambil terus pilih sambal ayam. terus dalam hati menyumpah.

9. ko ketua kat tempat kerja, jadual kerja anak-anak buah dan ko, ko yang handle. tapi setiap kali ko buat jadual, ko akan susun jadual ko dulu. time kerja ko semua best je, ko kena kerja lebih masa time yang kerja tak banyak, esok nak public holiday and subsequently weekend, ko letak supaya ko cuti pada hari-hari tu dan sebagainya. best kan? rasa jadual ko sesuai je dengan hidup ko. member ko, anak-anak buah ko, ko tak peduli. diorang orang bawahan, diorang kena follow apa ko cakap.


itu adalah contoh-contoh keadaan dimana kita berada di situasi hak diambil dan dianiaya or kita di pohak yang menganiaya dan mengambil hak orang.

manusia ni bila kita kata ambil hak orang diorang tak ambil pot sangat sebab 'hak' yang dikatakan tu bukan dalam bentuk objektif. bukan boleh dilihat contoh macam duit ke, kereta ke, bangunan ke, rumah ke..

jadi kita sangat mudah untuk berada di pihak yang teraniaya. tapi kita kena ingat, hak tetap hak. dan dalam islam kita wajib mempertahankan hak. dan kalau kita terambil hak orang, bukan mudah nak 'pulangkan'. sebab hak tu bukan dalam bentuk objektif. jadi bayangkan nanti kat akhirat nanti ALlah tanya, macam mana kita nak pulangkan? macam mana kita nak cari balik orang myang kita tak pernah kenal tu yang kita ambil hak dia?

dan kita kena ingat, ALLAH tu Maha Adil, Maha Penyayang
dan...doa orang yang teraniaya tu tak ada hijab.

bayangkan kalau masa kita potong queue tu ada 10 orang kat belakang tu menyumpah kita yang mana ia adalah sebentuk doa. dan doa tu takde hijab. cuma kita tak tau bila ALLah kabulkan. kalau 10 orang tu doa benda lain-lain, dan semua kesepuluh bemda tak elok tu ALLah kabulkan serentak, kan perit??


masa kita ambil hak orang tu kita tak rasa apa. syok je rasa.
"wah sekejap je beratur kat trafik light"
"tak payah tunggu lama pun nak timbang. pandai-pandai la"
'bestnya hari-hari datang lambat kerja. member cover. boleh curi2 tulang. keje tak cukup jam, duit gaji cukup"

tapi...sebab ALLah tu maha Adil, orang yang suka ambil hak orang ni biasanya hidup tak tenang, tak gembira. ye, mungkin duit banyak, mungkin kereta besar, mungkin ada perempuan keliling pinggang, mungkin ada rumah besar, mewah....tapi...tidur malam tak tenang. sentiasa ada masalah tak perlu. ALLah tarik nikmat hati tenang. Ada family tapi berterabur, tak bahagia. sentiasa bercakar. isteri derhaka, suami curang main perempuan,main kayu tiga, tak de kerja tetap, anak-anak degil, anak-anak asyik sakit, nak kerja pun tak boleh fokus, bos marah, kat tempat kerja sentiasa stress, balik rumah hati tak seronok. takde kegembiraan kat rumah padahal rumah fully furnished, posh, design terbaru,perabot mahal, aircond ada kat setiap ruang. tapi hati tak seronok duduk kat rumah. 'panas' je rasa duduk rumah.

kita dapat gaji banyak, tapi duit sentiasa tak cukup. sentiasa ada barang nak kena beli. sentiasa ada brang rosak. baru beli hp, hp jatuh rosak, beli beg, beg tersagat dawai, koyak, beli kereta, kereta asyik accident, beli rumah, rumah asyik bocor, ada anai-anai la dan sebagainya.

kita ada anak tapi anak sentiasa menyakitkan hati. sekolah tak berapa nak pandai. suami tak bertanggungjawab tapi handsome, segak, sihat, . ada isteri lawa, kurus, bergaya tapi derhaka. dapat mak mertua zalim macam firaun. ada kawan tapi semau set set kawan makan kawan.

pendek kata semua tak kena la. ada je masalah.
kat tempat kerja asyik bermasalah. invlved in office politics,
boss tak suka tapi nak resign, nowhere else to go


ada kereta besar menjalar, mewah tapi naik sorang-sorang. takde keseronokan naik dengan anak-anak.
bawak kereta angkut perempuan, berzina bagai tapi takde rasa nak nikah or hidup berumahtangga. sebab? sebab ALlah tarik nikmat berumahtangga. nikmat ada suami atau isteri yang membahagiakan. nikmat dapat anak-anak sihat,taat, cheerful. nikmat, hati tenang,senyum sendiri sebelum tidur. semau tu ALLAh tarik. sebab kita ni kadang-kadang di luar sedar sentiasa ambil hak orang yang bukan kepunyaan kita.

jadi kalau kita perasan kenapa la hati ni resah je, nak marah je, tak suka balik rumah, takde kawan baik, takde pasangan yang membahagiakan, pasangan yang membimbing ke jalan yang elok, anak-anak bermasalah, adik beradik dan mak bapak bercakaran.....berhentilah untuk seketika, istigfar dan berteleku lah sekejap. fikir balik, kenapa berat sangat kifarah ALLAH ni.

kadang-kadang kita takde duit banyak, takde rumah bertingkat mewah, takde kenderaan mewah menjalar. tapi.....hati kita tenang.senang. gembira. tak tau kenapa. rasa macam nak beli beg baru tapi rasa tak cukup duit tapi kita tetap gembira. kita ada pasangan yang setia. pasangan yang mebahagiakan. kita ada anak-anak yang come, keletah dan pandai, sihat walafiat. kita ada tempat tinggal sederhana, walaupun mungkin menyewa je tapi itulah tempat yang kita tak sabar nak tuju tiap kali balik kerja. kitam ungkin balik naik bas atau teksi atau mungkin proton saga manual second hand je, tapi kita gembira naik kereta tu dengan anak-anak, dengan keluarga, dengan kawan-kawan...

kenapa? satu je sebab dia....hidup kita berkat.
hidup berkat sebab tak ambil hak orang, rezeki, duit gaji kita halal dan berkat

bila kita ambil hak orang kat tempat kerja, maknanya duit gaji kita tu dah tak halal puncanya. bagi family makan. kan dah jadi darah daging?

jadi, kalau ada manusia lain ambil hak kita, bertenang lah ,istigfar. anggap lah tu kifarah atas dosa-dosa kita. in shaa ALLAH kalau dah hak kita, ALLAH akan pulangkan balik, malahan berlebih-lebih. sebab berkat kita sabar, kita menjaga hak kita dan orang lain.

in shaa ALLAH.

ok, ini basically peringatan untuk diri sendiri dan orang yang berkenaan.

k,chow!


No comments:

Post a Comment