Sunday 3 November 2013

Home sweet home:Update rumah lepas setahun pindah masuk

Alhamdulillah rumah ni berjaya di'renovate' seadanya mengikut definition kitorang punya renovation dalam masa sebulan dari tarikh dapat kunci.

Walaupun takde renovation besar macam pecah lantai or dinding tapi kos nya boleh tahan gak.

Dulu-dulu masa muda aku nye mentaliti ialah nak beli tanah dan buat rumah sebab aku rasa lebih jimat dan mengikut selera kita.

Tapi bila dah mula pindah randah sebab kerja dan rasa selesa duduk kuala selangor ni aku mula ubah mentaliti tu. so aku mula tertarik untuk beli rumah siap. sebab banyak kes kena kelentong dengan kontraktor masa buat rumah. ye la kita kan jenis bekerja lepas tu kadang-kadang tak sempat nak jengah rumah yang tengah dibina tu macam mana, tau-tau siap nanti tak senonoh etc.

ataupun beli rumah siap tapi masih dalam pembinaan.
dulu sebelum beli rumah sekarang ni, aku dengan suami ada pergi tinjau satu showhouse kat taman melawati jaya.

pemaju ni memang bikin showhouse tu power abis.

kitorang tengok tu terus jatuh hati..fikir-fikir, bincang-bincang kitorang decide nak beli.

masa tu rasa financially in shaa Allah boleh lepas bayar semua.

lagipun pemaju janji rumah tu akan siap september 2012. masa kitorang bayar duit booking rm500 bulan mei 2012. jadi rasa macam confident dapat kunci by september 2012.

sekali lepas seminggu dua masa kitorang tengah survey pasal bank untuk buat pinjaman semua, tiba-tiba aku terfikir nak google pasal syarikat pemaju ni. 

sebab dia kata dia well-established company.
tapi google punya google takde pulak nama syarikat dia.

jadi lepas sepakat bincang dengan husband,
husband buat keputusan untuk cancel kan booking
sebab husband tak sedap hati katanya
lagipun rumah masih dalam pembinaan
masa tu rasa ralat jugak sebab design rumah tu memang awesome.
tapi sebab aku ni isteri yang taat maka follow je..cewah! hehe..

jadi kami pun survey lagi dan decide beli rumah yang sekarang ni sebab rumah ni dah siap dibina
tinggal bayar dan boleh dapat kunci terus.

rupanya berkat taatkan suami, memang betul rumah tu tergendala
sekarang ni kalau lalu pun, pembinaan masih berjalan tapi lot rumah yang kitorang book dulu tak siap pun lagi hoiii!!!


jadi para isteri di luar sana, taatilah suamimu selagi dia tidak melanggar syariat ok??
*ok ini selingan*

so ni aku just nak update rumah sekarang

jom layan gambar..

























In shaa Allah bila rajin nanti aku update details apa yang kitorang mekap kat rumah ni:)







3 comments:

  1. Hi ms jot pijot. Terima kasih:). Memang puas hati. Sebab hias gila-gila pun rumah sendiri. Kalo sewa memang makan hati masa nak pindah:)

    ReplyDelete
  2. especially xcited melebih2 bila tang nk ngecat wall..seb baik tokei kdai bg idea kaler..klu x,mmg hancus!sbb saye xpndai match ni..ihihi

    ReplyDelete