Wednesday 25 December 2013

Gentle homebirthing pulak dah..........

haritu kecoh pasal antivaccine..
tak mau vaccine..
nak natural...
nak alami...

lepas tu bila dah ada kes komplikasi pasal tak ambik vaccine...senyap dah isu tu...


sekarang isu baru pulak...
gentle homebirthing pulakkkkkk....












nama lain dia beranak kat rumah tanpa bantuan doktor atau jururawat bertauliah tetapi ditemani suami atau keluarga dan seorang pengajar yang takde tauliah perubatan yang mana tidak tahu untuk mengesan perubahan yang membahayakan pada ibu dan bayi atau memerikan rawatan kecemasan dan apabila berlaku sesuatu termasuk kehilangan nyawa ibu, atau anak beliau boleh memberikan jawapan "ibu yang pilih cara bersalin macam ni dan semua ni takdir tuhan........."

haha..senang kan jawab gitu

nanti esok aku kat hospital cakap manis manis kat patient semua, jangan risau, balik kita rawat secara alami je dan lepas tu kalau patient mati ke sakit melarat pastu aku nak jawab " ni semua takdir"... bolehhh????????????????

aku tau nanti ada yang jawab " mana boleh , awak doktor awak mesti bertanggungjawab!"

oh sebab saya doktor jadi saya kena bertanggungjawab, habis awak tu propa macam-macam benda merbahaya yang tapi di coat dengan kata-kata manis tu tak boleh dipertanggungjawbkan ke?

"saya bukan doktor, mana saya tau hal komplikasi atau hal kecemasan dan perubatan?"

dah tu yang ko gatal nak jadi doktor alami tu apesal???????

sebenarnya jauh di lubuk hati aku ni tak dela aku kesah sangat kalau ada korang yang betul berani gila nak buat benda-benda so-called alami ni..sebab yang aku tau yang tanggung masalah dan komplikasi dan akibatnya adalah korang.

yang hilang isteri adalah korang kan?

yang hilang mak sebab meninggal masa bersalin alami ni adalah anak-anak korang kan?

yang dapat bahana bila faraj korang koyak rabak sampai ke dubur sebab beranak gaya macam-macam tu sampai bila kentut keluar kencing, bila kencing keluar taik sekali, bila bersenggama tak tau masuk faraj ke masuk lubang najis tu semua adalah korang kan?

yang asyik dapat jangkitan kuman kat faraj, ada discaj bau taik sebab faraj terabak ke dubur tu adalah korang kan?

yang dapat anak yang terencat akal sebab tak cukup oksigen sebab tersangkut masa bersalin,sebab kepala besar, sebab songsang, sebab tali pusat terbelit kat leher, sebab tak pernah buat scan, tak pernah diperiksa oleh doktor, adalah anak korang kan? korang yang akan bela anak yang sepatutnya lahir sihat tapi jadi terencat sebab dapat parents terencat macam korang kan?

yang anak meninggal sebab lemas dalam perut yang mana doktor alami korang duduk sebelah urut-urut tak tau baby dah lemas dan tak boleh buat apa-apa, tu adalah anak korang kan? tu la anak yang akan ko dukung ke liang lahad dan tengok muka dia dan percayalah dalam hati korang akan terdetik perasaan "aku ke punca ni?"..tapi dont worry satgi doktor alami korang akan kata " takpe, ini semua takdir...."

nampak tak?
itu antara perkara yang boleh jadi kat korang kalau korang pilih jalan berisiko tinggi ni.

aku bukan nak takut-takut kan korang.
banyak lagi kerja lain aku nak buat selain menakutkan korang,
aku tulis ni sebab aku kesian dengan anak baru lahir yang tak pasal-pasal menderita kalau korang buat keputusan gila ni

yang aku bagi contoh cumalah sebahagian risiko yang korang perlu tanggung bila opt untuk bersalin alami fitrah bagai ni..dan bear in mind aku tak concern much on you..

yang aku marah adalah statement orang yang tak bertanggungjawab macam doktor alami korang ni la..

pujuk orang buat benda yang merbahaya yang dia sendiri tak tau nak handle risiko dan komplikasi lepas tu bila benda buruk jadi senang je lepas tangan and put the blame on takdir tuhan.

tolong lah kepada anda yang diluar sana,

fikir habis-habis sebelum korang buat keputusan yang boleh merubah keluarga korang sepenuhnya..

sanggup ke tengok isteri berjalan sana sini berbau taik sebab ada lubang bocor diantara kemaluan dan dubur?

sanggup ke ko nak pergi kerja pakai pantiliner tebal macam pad nak takung kencing korang tiap kali korang kentut atau berak atau ketawa?


sanggup ke tengok anak baru lahir berselirat wayar kat badan, dicucuk tangan mungil tu hari-hari, mengerekot dalam incubator sorang-sorang tanpa pelukan korang sebab komplikasi bersalin sendiri sebab kuman masuk peparu, sebab kuman merbahaya dalam darah, sebab masalah darah sebab uri tak dipotong mengikut yang waktu dan cara yang sepatutnya..?

sampai ke hati korang, tengok anak ko kena sawan berbuih-buih mulut, badan kurus melidi, mengerekot atas katil atau wheelchair khas sebab masalah otak disebabkan lemas masa bersalin dan lambat diberikan rawatan sebab doktor alami ko tak tau nak buat apa?

tak luluh ke hati korang memikirkan anak ko yang baru lahir tu kehilangan ko sebagai emak, kehilangan isteri sebab meninggal masa bersalin atas keputusan yang tak sepatutnya?

tak hancur hati ko fikir anak mulus baru lahir menangis tak berhenti, rindukan ibunya, rindukan bau badan ibunya, hauskan susu ibunya yang terbaring di ruang tamu tunggu untuk dimandi dan dikafankan..


boleh ke ko tabah dengan kata-kata manis doktor alami ko semata-mata, bila anak yang patut ko bela bersama isteri, yang ko patut kongsi cerita kali pertama dia ketawa mengekek, kali pertama dia sebut 'ma', kali pertama dia bertatih jalan tu ko cuma sorang-sorang menyaksikan tu semua. cuma ko sorang sebab isteri ko dah meninggal masa bersalin?


isteri yang sambut ko kat muka pintu dengan senyuman manis dah takde,
isteri yang sama-sama bangun malam dengan ko jaga anak sebab kembung, yang sama-sama risau bila anak ko demam, yang sama-sama pilih stroller anak dengan ko,dah takde, meninggal sebab keputusan ko..

boleh ke kata-kata manis takdir tu semua buat ko rasa lebih baik, buat ko tenang?

boleh keeeee??????????

kat sini aku tak kuasa nak terangkan satu-satu komplikasi yang boleh jadi masa bersalin yang memerlukan ko bersalin di hospital dilengkapi dengan doktor terlatih dan bantuan teknikal dan staf perubatan sebab aku tau korang pandai google.

pergi la google benda macam ni

hypoxic ischaemic injury
4th degree perineum tear
postpartum haemorrhage
eclampsia
uterine atony
retained placenta
cervical tear in labour
neonatal complication in home birthing

ok..chow!







No comments:

Post a Comment