Thursday 5 December 2013

Tak boleh ke sekolahkan anak-anak umur 6 tahun je nanti?

korang perasan tak sekarang ramai parents hantar anak-anak pergi sekolah seawal 4-5 tahun?

mula-mula dulu masa belum ada anak and kakak baru umur 1-2 tahun aku tak amik port sangat.
ye la anak kecik lagi kan, dah besar kang baru fikir..

lepas tu tiba-tiba je kakak dah 4 tahun!
mak aih..cepat betul masa berjalan.

mak mertua aku suggest suruh sekolahkan kakak tahun depan, iaitu umur dia 5 tahun
ye....aku tau kakak pun suka nak pergi sekolah,
dia boleh dapat exposure awal pasal sekolah,
boleh dapat kawan,
boleh mula belajar,

tapiiiiiiiii.......................
aku risau memikirkan dia kat sekolah tu tanpa ada aku, abah dia or bibik.

ye la,ko baca paper kan sekarang
ramai orang kepala otak mereng culik budak, rogol  dan sebagainya..na'uzubillah.

jadi tiap kali aku terfikir kemungkinan tu semua lagi la seriau aku fikir.

lagipun dulu aku sekolah tadika masa umur 6 tahun.
lepas tu aku homesick or ada sikit separation anxiety..hik malu aku bukak pekung nih.
so lepas 2 bulan ayah aku berhentikan terus tadika.
sebab aku ada sorang member perangai macam hantu suka buli aku.
ketuk kepala la, curi pencil colour aku la,
hari-hari nangis wey pergi sekolah.
last-last bapak aku berhentikan je.

tapi bapak aku kata sebab masa tu aku umur 5 tahun dah boleh membaca, menulis and buat matematik tambah tolak.

hmm..ada logik gak kan...

tapi kakak ni pun setakat ni hafal abc and 1-10.

ye, aku memang mak yang malas..ekeke
kalo mak aku tau ni mesti kena sound - ko update instagram dengan blog boleh plak ye??-

hehe..
lepas tu rumah aku ni apartment.
celah tepi ni slump area,
muka semua bukan malaysian..ko faham kan..

lepas tu sekolah tadika semua bukan within walking distance.
kalau yang dekat sikit pun aku tak percaya maid aku nak pergi jalan kaki jemput dia.
ye...maid aku ni susah sikit.
maksud susah ialah, dia naik lif, tak tekan butang tingkat mana. lepas tu bila lif terpadam lampu, dia panik menggelupur..adoi..serius tak boleh blah.

lepas tu dah duduk sini setahun pun dia tak pernah ingat rumah ni tingkat berapa.

so ko agak-agak kalo aku suruh dia pergi hantar kakak ke sekolah, dia jumpa tak jalan balik?
harus la dengan dia sekali hilang nanti.

mana nak heret adik lagi.


hmmmm...pening..pening...

husband aku cadang nak upah orang untuk jemput, hantar pi sekolah then jemput and hantar balik rumah depan pintu.
aku setuju dan rasa bernas cadangan tu..
tapi, siapa aku nak upah?
boleh percaya ke orang tu?

haih...berhenti kerja jugak aku ni kang...

last- last laki aku kata, kita hold dulu sampai kakak 6 tahun.
sementara ni ajar je pape yang boleh dulu kat rumah..
tapi tu la, masa berjalan pantas.

hmmm....harap-harap sementara tunggu dia 6 tahun, ALLAH tunjuk jalan kat kitorang nak selesaikan masalah ni.

korang ada idea? anak korang acaner?

No comments:

Post a Comment