Friday 10 January 2014

Home Sweet Home: Tips masuk rumah baru: Dapur -jantung rumah

Budget macam masterchef sangat kan bila kata dapur -jantung rumah..haha..

Ok aku sangat passionate pasal dapur aku.
Tak la mewah mana.
Tapi sebab kontraktor tu buat ikut citarasa aku,jadi aku puas hati.

Aku hire kontraktor ni lepas jumpa kat home deco expo kat shah alam.

Sebab dapur aku kecik,
Jadi pening gila fikir macam mana nak maximize kan ruang.

Dah la aku dengan husband jenis tak suka pecah-pecah tembok extend rumah.
Satu,malas nak menghadap habuk,
Dua,kitorang dah meroyan nak masuk rumah cepat lepas dapat kunci.
Tiga,nak save budget..;))


So meh layan gambar




Ini gambar ambil dari meja kerja kat dapur.
Pintu tu asalnya terus ke luar belakang rumah.
Memandangkan rumah ni takde stor jadi kitorang naikkan dinding belakang.
Sebab lantai,tiang,bumbung dah ada.
Jadi tambah dinding je.
Ok la sekadar nak buat stor dan laundry room.





Stove ni aku beli satu set dengan built-in oven dan hood.
Beli kat houz depot Jln TAR(depan pertama complex)

Tak ingat harga specific tapi yang aku sure less than 4k.
Sebab aku dah ada microwave so aku beli 3 tu je la.

Yang bekas rempah dan tempat gantung kat dinding tu macam biasa la aku beli kat ikea.
sama jugak bygel rail dan hook untuk gantung sudip, senduk bagai tu

Bekas rempah tu boleh gak beli kat nilai 3
atau dapat free masa kenduri:))
tapi yang kat ikea gak bagus sebab tak berkarat.
Kalau yang beli kat nilai 3 tu bila kena minyak semua terus berkarat.
Lepas tu sisi dia jadi tajam
And ko ada tendency to hurt yourself.
So aku still prefer beli kat ikea.
mahal sikit tapi berkualiti.

Bekas putih empat segi yang isi sos semua tu pun aku rembat kat ikea.
Awesome gila bekas tu
Sebab bila datang feeling chef siam so nak masak senang
Semua sos,kicap dah ready.
Minyak pun aku letak dalam botol kecik
Senang nak tuang.
Tak la cramp otot bahu ko nak tonggengkan botol minyak 5kg tu.
Padahal nak guna dua sudu jer.

ni botol minyak kecik tu
senang nak tuang

Bekas putih tu ada dua saiz.
Saiz kecik aku beli letak barang kecik-kecik dalam drawer





Sink tu pun aku beli kat ikea
Yes...memang kecik.
Masa beli nafsu tak beringat.
Ngejar yang lawa jer so beli yang tu.
Masa tu husband dah sound dah "muat ke nak cuci pinggan bagai"..."muat bang..."
Sekali sempit macam tu so terpaksa la beli boholmen yang hitam tepi tu.
Tu la sink kedua bila nak basuh pinggan.

Bila dah habis,bilas then buat tadah tempat kering kan pinggan pulak.

Banyak sikit kerja tapi sebab nak lawa..padan muka aku hehe..

Yang rack putih tu pun aku beli kat ikea
Rack tu bagus sebab boleh jimat ruang
Bawah tu boleh letak benda-benda lain

Ada dua saiz gak.
Kecik and lebar sikit
Kukuh gila
Besi and stable and stainless.
Yang penting kaler dia putih

Oh lupa,aku purposedly pilih putih sebab nak dapur ni nampak luas.
Ye la dapur kecik sempit kena la pandai main warna.

Dan kitchen kabinet ni aku purposedly jugak buat mount sampai siling

Satu,nak jimat ruang.
Dua, tak la cicak berak bagai. Jenuh heh nak memanjat bersihkan atas tu kalo dibiar ternganga..















Kalau korang dah ada dapur luas tu tak payahlah buat kabinet sampai siling
Jenuh lak ko nak ngambik barang kena pakai tangga padahal uang bawah banyak kan.

Korang boleh je mintak kontraktor tu tutup atas kabinet tu dengan oanel cover yang sama.
Just nak elak habuk or taik cicak bertakung
Jimat duit.








Ok meja ni sangat praktikal
Aku letak meja ni sebab senang kalo nak buat kwrja dapur sambil duduk ke ada meja and kerusi.
Lepas tu dulu maid aku suka makan kat dapur instead of meja makan kat depan.
Takkan zalim sangat nak suruh makan atas lantai pulak kan or berdiri kan
Jadi meja ni sesuai la.

Kalo rasa tak nak guna boleh flip dan jatuhkan.
Jimat ruang.

Bakul comel poyo tu aku beli kat daiso. RM10.
Praktikal sebab nak letak roti,punjut2 keropok,punjut2 jajan yang anak-anak aku makan.
Lapang otak tengok sikit.
Kalau tak berterabur atas tu.
Sakit jiwaaaaa....





Sebab dapur kecik so aku tak merasa la nak ada tall cabinet bagai.
Jadi macam ni pun jadi la.

Masa kontraktor tu nak datang buat measurement and pilih design,
Aku dah survey siap-siap fridge ni kat sen heng.
Dah book kat budak sen heng tu by the time kabinet siap aku nak beli terus fridge.

Penting untuk ko ada measurements yang tepat sebab takut nanti masa install fridge ko tak boleh fit in.
Disaster wei...nangis nanti hari2 tengok ada ruamg kosong untuk fridge lepas tu fridge tu terjojol keluar kat sudut lain.


Bawah oven tu aku buat letak pinggan mangkuk.
Sebab poyo masuk rumah baru aku pakai senua pinggan yang set je.
Yang tak set habis bagi kat orang..hehe
Kurang sikit barang dapur aku:)






Ni tuplur roller blind.
Beli kat ikea. Alhamdulillah muat-muat je tingkap.
Aku pasang tint jugak kat tingkap dapur.
Tapi bila malam kan ko on kan lampu orang still boleh nampak.
Jadi bila pakai roller blind ni tak la orang nampak chef siam jn action malam-malam dan..
aku tak nampak apa ada kat luar....taakuuuuutttt..







Ok ni tong sampah favourite aku
Best sebab boleh tarik keluar.
Tak la azab belakang ko nak menonggeng nak buang sampah.
Dengan nak aim supaya masuk dalam tong
Nak jaga supaya tak tumpah lagi
Jadi dengan tong ni insyaAllah masalah selesai.

Aku letak ni bawah sinki.
Standard la kan tong sampah dekat-dekat dengan sinki.

Tong ni jugak best sebab ada baldi.
Bila husband aku pergi buang sampah senang
Dia angkat dengan baldi sekali.
Tak la menitik kalau ada air sampah.
Bersih dan effektif.





Ok ni rak bawah tempat work station aku.yang ada gambar rice cooker tadi.

Aku letak tupperware dan bekas storage.
Contohnya tepung gandum,cili kering,spaghetti etc.

Belah kanan tu bekas bawang.
Aku memang mengidam lama dah benda nih.
Dulu masa sekolah tengok katalog tupperware rasa harga cekik darah.

Tapi sebab lawa dan praktikal,
So lepas kerja dan dapat gaji pertama terus borong tupperware gila-gila punya

Habis rm400
Masa tu dekat nak raya 2008.
Haha gelak macam mak tiri cinderella masa tu
Puas hati hoi.

Hujung sekali tu aku letak periuk kukus.
Kan bertingkat-tingkat jadi makan space.
Solution nya aku beli rak putih
Macam ikea tapi tak sepenuhnya besi
Tak sekukuh ikea
Tapi lagi murahhhhhhhh
Beli kat daiso. Rm5.
Suka. Suka. Suka.

Jadi kalau periuk kuali banyak tu memang jimat ruang lah.





Ni second drawer bawah stove
Letak rempah ratus
Ye la,chef siam kan. haha

Ni la bekas putih aku kata tu.
Ni saiz kecik.
Yang besar tu aku buat letak sos kicap semua.






Ni drawer berul-betul bawah stove
Divider untuk senduk semua tu datang sekali dengan kabinet.
Senang time nak stir lauk bagai semua dah siap kat bawah stove.

Alhamdulillah walaupun dapur ni kecik
Dan tak grand dan mewah tapi cukup untuk chef siam junior cam aku nih..haha..

K,bye.
posted from Bloggeroid

8 comments:

  1. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  2. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  3. x faham bab tong sampah tu? mana nak dapat ye? nak sorok jugak tong sampah. tq

    ReplyDelete
  4. Friend, this web site might be fabolous, i just like it. Windows and Doors

    ReplyDelete
  5. tr baik dan simple jer rumah tp cntik nak tye....kat umah dah ade ke pasang cuckoo kak?kalau belum sy bole bantu..hehe..nak pasang yg king top tu rm69 sebulan penapis air tu bole sgt...sy uruskan pemasangan seluruh malaysia ...sabah srwak pun bole sbb order online je..dlm 48 jam ready dh utk staff dtg pasang.... dptla akak minum air bersih dan sejukk...
    Bila2 senang bolehlah layari fb sy https://www.facebook.com/pg/sue01116930576/posts/?ref=page_internal


    semua promo cuckoo ade dlm tu...dan skrg cuckoo jugak offer sanitasi service tauu...boleh wsp sy 011-16930576

    ReplyDelete
  6. Добрый день! Если я не опоздала с советом, то я ходила делать прическу в парикмахерскую Даймонд Бьюти. Отлично все сделали, вышла очень довольная! Рекомендую!

    ReplyDelete
  7. Здравствуйте! Полезный пост. Благодарю за информацию. Последние новости об окнах из сосны смотри здесь. Также щелкни сюда: технические информации смотри на этой странице., Окна из дерева в дом серии П-3, Евроокна из дуба в дом серии 1605, монтаж обсад останкино, Евроокна из дерева по серии дома П-3

    ReplyDelete