Sunday 26 January 2014

Coffee maker : Dolce Gusto

aku memang suka minum coffee.
boleh kata caffeine addicted

aku mula belajar minum nescafe atau kopi masa aku masuk matrikulasi.
masa tu baru nak belajar tidur 6 jam sehari.
jadi kalau tak minum kopi, mata aku tak boleh bertahan masa lecture and apa pon tak masuk dalam kepala.
jadi kesudahannya belajar la minum kopi.

kopi pertama yang aku minum - indocafe 3 in 1.
sehari sepeket je, masa breakfast.

lepas tu boleh bertahan sampai 12 malam.

bila kat rumah masa weekend or cuti memang aku tak minum kopi.
masa tu purely minum kopi isnin-jumaat jer.

bila masuk medical school, aku terpaksa stay up lebih 12malam..masa ni aku dah start mnum kpoi lebih dari sekali sehari

masa tu masih minum indocafe. sampai la dah masuk clinical years medical school baru la try pelbagai jenis coffee..

sampai la ni tekak aku prefer nescafe-based.
kopi lain boleh gak telan tapi kureng la.

memandangkan aku suka nau minum starbucks, husband aku akhirnya belikan dolce gusto sebab nak jimat..hehe

 ni bahagian belakang.
tempat isi air.
aku biasanya isi filtered water je


 belakang dia senang nak isi air. ko tanggalkan je dari belakang tu then refill air sampai senggat max tu


lepas tu pasang balik kat bahagian belakang


ni coffee bullet. ada macam-macam coffee bullet. aku suka latte macchiato, cappucino, chococino, cafe au lait 
masukkan coffee bullet kat tempat dia. korang kena ikut turutan.
biasanya ada dua bullet untuk setiap jenis coffee. satu coffe, satu susu. kadang-kadang masuk susu dulu. kadang-kadang masuk coffee dulu. kebanyakan coffee dolce gusto ni favourably korang prepare pakai clear mug.
nanti korang boleh nampak warna dan rupa coffee tingkat-tingkat..sedapppppp..

lepas dah masuk bullet tu, jangan lupa lock. kalo tak memang coffee tak akan diproses

tu dia, coffee nya dah keluar








aku beli dolce gusto machine ni kat parkson KLCC. harga dalam rm600 lebih kurang.
harga coffee bullet satu kotak dapat 8 hidangan rm27
jadi satu cawan dapat dalam rm3.50 berbanding starbucks >rm15 kan
masa prepare memang panas tapi suka hati la ko nak letak ais ke apa

#tips : ko boleh letak gula perang dalam satu sudu teh untuk bagi rasa manis sikit. campur home soy bean yang gula perang tu setengah mug kecil dan topped with whipped cream and serpihan cookies. awesome!

No comments:

Post a Comment