Sunday 12 January 2014

#Surviving housewifeship no 1: Tips nak senang kat dapur

sejak bibik takde dah dua minggu ni
aku fikir banyak cara untuk mudahkan kerja aku kat dapur

serius aku kagum dengan housewife kat luar sana
busy wei keje surirumah ni..
tak habis-habis.

dari celik biji mata lepas subuh tu memang jangan mimpi la nak berkeruh balik wei..

tapi cemana pun aku happy jadi housewife
tengok anak membesar setiap saat

seronok gila...

ok ni antara cara aku nak survive as housewife

aku memang akan letak minyak dalam botol kecik ni
satu - senang nak sumbat dalam bekas putih
dua - senang nak tuang



ni bekas simpan sayur tupperware kat fridge
alhamdulillah memang mudah simpan dan sayur tahan lebih lama dalam bekas tu
sayur macam carrot, capsicum, keledek bersihkan siap-siap
jangan cuci dulu then balut dengan cling wrap




ni pulak aku beli plastik 7x10 dan 9x12 yang jernih tu dua bekas
plastik ni banyak gunanya
nak simpan ayam dengan ikan yang dah di siang and bersihkan
leoas tu asing-asingkan ikut portion banyak mana nak masak per session
so takdelah ayam or ikan tu di beku, nyahbeku, beku balik banyak-banyak kali.

yang gambar atas ni aku asing-asingkan halia, lengkuas, serai, daun limau purut, daun kesum, bunga kantan ikut masakan.

lepas tu label.

yang aku buat tomyam - daun limau purut, serai, lengkuas, cili api
                      asam pedas - lengkuas, kunyit, halia, daun kesum, bunga kantan,serai
                      gulai - daun kunyit, kunyit, serai, cili api
                      tempoyak - daun kesum, kunyit,serai, cili api
                      laksa - daun kesum, bunga kantan
                      paprik - daun limau purut, serai, cili api

so bila nak masak takde lah nak punggah satu peti ais
nak cari mana kunyit, lengkuas semua
so jimat masa.
masa yang lebih tu boleh la ber fb ke, berblog ke..hehe



ni pulak bekas tupperware yang aku rasa untung sangat beli
tahan lama,
tak berbau,
jernih - senang nampak content

macam yang ko nampak aku kupas bawang besar, bawang putih, buang tangkai dari cili api
lepas tu rendam dalam air garam then tos dalam tapis
lepas tos...selerakkan atas suratkhabar biar kering betul

kenapa aku buat ni?
supaya cili dan bawang yang ko mesin tu nanti tahan lama dan tak cepat masam

so bila nak masak memang senang..
keluarkan semua then aturkan tepi kuali
buka tutup siap-siap
letak sudu


so bila nak tumis, just cedok je la. senang huh?




ni kat chilled vegetable compartment
plastik yang aku dah asing-asingkan rencah masakan dan mee yang dah divide ikut portion mak bapak and anak-anak aku letak kat sini





ok ini rupa tupperware yang dah siap label dalam peti ais

alhamdulillah cara ni banyak membantu aku untuk survive housewifeship for this whole month!

2 comments:

  1. comel je kemas2 ni kan...bawang blend mmg kna ade..walaupun klu tumbuk lg sdap,tp sbab nk cpat kan!ihihi...

    ReplyDelete
  2. betul. betul. bawang blend tu memang sangat penting untuk orang yang maidless nih..hehe

    ReplyDelete