Tuesday 12 August 2014

Resipi: Masak paprik ayam/ seafood

ok, suami aku sangat suka paprik
any paprik will do
paprik ayam ke, paprik seafood ke, paprik campur ke..
asalkan paprik..


jadi lama juga aku try and error masak paprik sampai la dapat resepi sekarang yang mengikut tekak aku dan suami..



bahan -bahan:

1. ayam/ seafood - disiang, dicuci, dan dipotong kecil dan direbus dalam nisbah air 1:1.5 (jangan buang air rebusan)
2. bawang putih - cincang/ ketuk kasar
3. serai- ketuk
4. cili padi siam - ketuk
5. cili kering mesin/ cili boh - aku prefer cili giling PUTERI sebab tak oahit dan cilinya tak bisa
6. kiub ikan bilis - aku prefer maggi punya berbanding knorr
7. cili sos thai - prefer maggi
8. cili sos tiram - apa brand tak kisah
9. sos ikan
10. daun limau purut
11. bawang holland - hiris bentuk bulan sabit
12. kacang panjang, kobis bunga dan carrot - secukupnya
13. gula secukupnya
14. daun ketumbar dan bawang goreng- as garnishing. tak nak pon takpe

cara buat:

1. dalam kuali, panaskan minyak
2. tumis bawang putih, cili api, serai hingga garing
3. masukkan cili mesin dan 2 sudu gula * tujuannya supaya gula caramelized dan cili cepat garing dan merah cantik
4.kalau terlalu kering, tambah air rebusan sikit- sikit
5. bila cili garing masukkan daun limau purut, isi ayam/seafood,
6. masukkan kiub ikan bilis, sos ikan, cili sos thai dan sos tiram
7. rasa dan tambah apa yang perlu, bila menggelegak, masukkan bawang holland dan sayur,
8. bila carrot empuk, matikan api
9. siap. masa hidang tabur daun ketumbar dan bawang goreng

No comments:

Post a Comment